Navn: Ole Nielsen

Alder: 56 år

Skole: Birkerød Skole

Ansættelse på skolen1. juni 2002 

Uddannelse: Murer 

Erhvervserfaring: Formand på div. byggepladsser i København

EfteruddannelseForskellige kurser om bygningsvedligehold

FritidBruges på børnebørnene og huset i Sverige

 



Q & A

Hvordan arbejder du med ESCO i det daglige?

Her på Birkerød Skole har vi de seneste år fokuseret på skolens ombygning. Det er faktisk først i år, at vi arbejder bevidst med ESCO, ud fra en handleplan. Men det skal ikke forstås sådan at energibesparelser er et nyt område for os. Vi har altid haft fokus på at slukke lys og lukke døre og vinduer i vinterhalvåret. Derfor tænker vi ikke på ESCO, som noget nyt og selvstændigt. Der er bare sat et andet ord på det vi altid har gjort.

Hvilket ESCO-tiltag har du haft størst succes med?

Der er særligt to ting fra ESCO projektet som jeg er meget begejstret for. Det første er det nye co2 styret ventilationsanlæg over i hallen – det er jo GENIAT. I stedet for at ventilationen brager derud af fra morgen til aften så kører systemet på dvale indtil der kommer nogen ind i hallen. Anlægget reagerer automatisk og skruer selv op for ventilationen når der kommer nogen ind i hallen. Det er dejligt at jeg slet ikke behøver at tænke på det. Jeg ville jo gerne have co2 styret hele skolen. Det koster, men kæft´ det er smart. 

Den anden ting,som jeg forventer mig meget af, er vores nye CTS styring. Vi har haft en del udfordringer med det gamle system som indimellem viste forkerte billeder – så vi blev nødt til at gå ned og dobbelttjekke at anlæggene faktisk var lukket og slukket.

Det nye system virker behageligt og det vil spare os for en del bøvl og dobbeltarbejde. Fordelen ved det nye system er også, at jeg har adgang til det på min iPad og telefon. Før skulle jeg ind på skolens computer for at få adgang.

Hvilket ESCO-tiltag har været den største udfordring?

Den største udfordring med ESCO har været at få en forståelse af, hvordan skolernes udgangspunkt blev målt og sammenlignet. Jeg har eksempelvis savnet en forklaring på, hvordan mine tal er blevet beregnet – skolen har været under ombygning, og vi er gået fra 425 til 800 børn + ekstra voksne.

Og så har det været kedeligt at opleve, at man ikke har fokuseret på ESCO i forbindelse med ombygningen af denne skole. Vi har fået nogle flotte fysiske rammer for eleverne, men det er ærgerligt at miljø og bæredygtighed ikke er medtænkt. Det faktisk har gjort lidt ondt – det er jo MIN skole, det her. 

Hvordan arbejdede skolen med miljø og energibesparelser før ESCO?

Vi har som sagt altid haft fokus på at slukke lyset og lukke døre og vinduer. Men det var bare fordi vi synes at det var hul i hovedet at lade lyset brænde hele weekenden uden grund. 

Hvad kan du bedst lide ved dit job?

Alle de dejlige børn og mennesker jeg møder i løbet af dagen. Jeg elsker at snakke med folk, og vi hører rigtig mange gode historier her på kontoret. Døren står altid åben, og sofaen er til fri afbenyttelse for alle, hvad enten du har brug for en lille sludder eller en pause fra det hektiske liv på skolen. 

Hvordan har dit arbejde ændret sig gennem årene?

I dag er der mange flere opgaver som er koblet op på computeren, sådan var det ikke ”i gamle dage”. Hvis kontaktforældre for eksempel vil låne lokaler så booker de det hos mig, og jeg registrerer det elektronisk – tidligere havde vi bare en bog man skrev i.

Og hvordan ser du din rolle som TSL i fremtiden?  

Jeg forestiller mig, at der kommer endnu mere digitalstyring fremover. I dag er vores låse for eksempel digitalstyret det samme er alarmen. Fremover forventer jeg, at vi også får mere kamerastyring og overvågningsmuligheder ved indbrud mm. 

Hvilke ESCO-tips vil du dele med dine kolleger på andre skoler?

Jeg synes, vi har oplevet en positiv effekt af at minde eleverne om at de skal lukke døre og vinduer om efteråret. Pointen er, at påmindelsen skal gentages flere gange før det virker. 

Hvordan tror du ESCO vil ændre udnyttelsen af skolens brug af energi om 10 år?

Jeg tror projektet har haft en effekt når man ser på hele kommunen samlet set. Det har været rigtig godt at der kom nogen udefra og viste os alternative måder at gribe tingene an på, og så har det været virkelig godt at mødes med mine kolleger fra de andre skoler.

 

Ole mener dog at man fremover bør fokusere på projekter med længere tilbagebetalingstider. Brugerne er ikke interesseret i fere løftede pegefingre i forhold til deres adfærd – derfor mener jeg at nye investeringer inden for alternativ energi kunne være med til at puste nyt liv i interessen omkring energiforbrug.

Vidste du:

Ole er meget interesseret i historie og geografi.Han har svaret på mange spørgsmål - særlig omkring eksamenstid. 

 

Vidste du:

Ole drømmer om endnu mere grøn energi på Birkerødskole. På hans lange ønskeliste står blandt andet solceller på taget, jordvarme på skrænten foran skolen, en vindmølle og opsamling af regnvand i tanke – som kan benyttes til toiletskyl.