Navn: Martin Tingrupp-Møller

Alder: 28 år

Skole: Egebæk

Ansættelse på skolen: 2,5 år

Uddannelse: Tømrer

Erhvervserfaring: Har været tømrer i 10 år, arbejder sideløbende som selvstændig gulvsliber

Familie: Kone og 2 børn, en søn på 9 måneder og en datter på 3 år

Fritid: Sport og familie, og har lige købt et sommerhus, der skal sættes i stand

 

Q & A

Hvordan arbejder du med ESCO i det daglige?
Vi har ikke CTS på skolen, så jeg laver en masse manuelt arbejde med at tjekke varmen i alle lokalerne og sørge for at vinduerne er lukkede. Derudover har vi fået skiftet en 3-4 døre og en del vinduer, hvor det trak rigtig meget – det koster dyrt i varmeregnskabet, hvis det ikke bliver ordnet. På gangen har vi lys, der slukker automatisk, så kører det af sig selv.

Hvilket ESCO-tiltag har du haft størst succes med?
Små konkurrencer, der kører et par uger – det sætter virkelig spark i eleverne. Så har vi et pointsystem, hvor de får point alt efter hvor gode de har været til at slukke for lyset, lukke vinduerne, når varmen kører, samt slukke for varmen, når de forlader lokalet. Det kombineres med en ugentlig pep-talk ved morgensamling, hvor vi giver eleverne en status på, hvordan det går, og hvor de ligger i konkurrencen. Så kan de fx vinde en tur i bio eller en tur i zoologisk have.

Hvilket ESCO-tiltag har været den største udfordring?
Det har været de ”officielle” konkurrencer. Dem har vi haft svært ved at passe ind i vores undervisning.

Hvordan arbejdede skolen med miljø og energibesparelser før ESCO?
Vi har udskiftet alle toiletter for ikke at bruge så meget vand, men ellers blev der ikke arbejdet så meget med energibesparelser inden ESCO-projektet.

Hvad kan du bedst lide ved dit job?
Jeg kan lide det hele. Der er gode kolleger, godt sammenhold og alle snakker sammen. Der er søde børn, stor frihed i arbejdet og der sker noget nyt hver dag.

Hvordan har dit arbejde ændret sig gennem årene?
Det er nok mest på det kollegiale at det har ændret sig. Vi har været på en række team-building-kurser, så vi har fået et bedre sammenhold.

Hvilke ESCO-tips vil du dele med dine kolleger på andre skoler?
Små konkurrencer kan være virkeligt motiverende for eleverne. Og det behøver ikke være kæmpe præmier. Og så er der meget at spare på at få gamle toiletter udskiftet til moderne vandsparetoiletter.

Hvordan tror du ESCO vil ændre udnyttelsen af skolens brug af energi om 10 år?
Altså jeg er lidt spændt på, hvad der vil ske, når ESCO-projektet er slut i 2016 og NCC går ud af det. Forhåbentlig vil kommunen følge op på det, men jeg tror skolerne har brug for motivation udefra.

Vidste du:

Egebækskolen kom først med på ESCO-vognen et år efter de andre skoler pga. en sammenlægning i skoleforvaltningen

 

Vidste du:

Egebækskolen har ikke fået tekniske forbedringer på skolen, så deres besparelser skyldes udelukkende elevernes adfærd.