Navn: Christina Ekberg

Alder: 48 år

Skole: Bistrup Skole

Ansættelse på skolen: Siden august som klubkoordinator

Uddannelse: Grundforløb på PGO + alverdens efteruddannelseskurser

Erhvervserfaring: 10 år hos Ung i Rudersdal som klubkoordinator for ungecentret i Trørød og Vedbæk

Efteruddannelse: Grundforløb på PGO + alverdens efteruddannelseskurser

Familie: Datter på 24

Fritid: Maler og bruger naturen meget, gerne i selskab med hendes to hunde

 



Q & A

 

Hvilken bæredygtig aktivitet har du haft størst succes med?
Lige nu fylder projektet med affaldspatruljerne rigtig meget. Det er et projekt, jeg har udviklet i samarbejde med min kollega Michael Noel.
Faktisk er konceptet blevet større end den oprindelige ide. Det startede med, at vi skulle lave en affaldspatrulje, et par timer, på årets Hop og Rock festival.

Vi så et stort potentiale i at udvide projektet til en fast turnusordning her på skolen. Ledelsen bakkede op om ideen, så nu har vi planlagt et fast forløb, hvor der indsamles affald ½ time hver mandag og fredag.

På den måde kommer alle voksne og børn til at samle affald ca. to gange om året. Alt skrald vejes, så vi kan dokumentere udviklingen. Vi tager også et gruppebillede hver gang – så det bliver synligt, at alle bidrager.

Det har været vigtigt for mig at involvere alle på skolen. Selvom jeg tror på, at man godt kan gøre en forskel som enkeltperson, så er der bare langt mere power bag, hvis du samler 500 mennesker, der løfter i flok.

Planen er, at projektet skal fortsætte i mange år fremover, og at mængden af skrald reduceres løbende.

Kan børnene forstå, hvorfor de skal indsamle andres affald?
Det her projekt handler om at skabe et miljø på skolen, som vi alle sammen kan nyde – det er vores fælles ansvar.

Men, børnene skal naturligvis have en forståelse af, hvorfor vi gør det. Hvorfor det er vigtigt og godt. Den forklaring har klasselæreren ansvaret for. Fortællingen om hvorfor vi skal passe på miljøet skal selvfølgelig tilpasses børnenes alder. I 0. klasse taler de om, at dyrene kan blive syge hvis de spiser affald, mens 9.klasserne skal have lidt mere tyngde i deres introduktion.

Nytter det noget, der kommer jo mere affald i morgen?
Der bliver jeg bare nødt til at sige, at selvfølgelig nytter det noget!

Jeg tror faktisk slet ikke, man skal tænke sådan. Det der bliver samlet op i dag, er væk fra naturen, og det er godt.

Hvis vi sender 100 børn ud for at samle affald, og der bare er fem børn, der tager det til sig, jamen, så har vi fem små klimabevidste børn, der tager ansvar og samler affald. Det er fem mere, end før vi startede. Det er sådan, man skal tænke!

Nogle børn synes, at det er pinligt at samle affald – hvad synes du om det?
Hvis børnene siger, at det er pinligt, så har vi voksne ansvaret for at fortælle, at der faktisk ikke er noget pinligt i at samme affald op fra andre. Vi skal fortælle dem, hvorfor det er en god ting.

Hvad skal I på Hop og Rock?
Jamen, vores affaldspatrulje her på skolen er en slags forberedelse til Hop og Rock. Vores SFK har valgt at gå forrest som det gode eksempel. Vi skal ikke stå for hele oprydningen selv, men jeg har lavet en plan til vores affaldspatrulje, så de kommer rundt på hele pladsen, og indsamler det affald andre har smidt.

Ideen er først og fremmest at få en renere festivalplads. Men vi vil også gerne inspirere de andre skoler til at gøre det samme.

Det er faktisk også en rigtig god mulighed for at få involveret børnenes forældre, som også kommer til festivalen. Det bliver meget svært for forældrene at smide deres affald på jorden, når de ser at vores børn, i neon-gule veste og arbejdshansker, kommer og rydder op efter dem.

Som belønning for indsatsen skal hele affaldspatruljen op på den store festivalscene og hyldes som ægte super-seje rockstjerner. Det har de fortjent, og det er en super god måde at promovere affaldspatruljen på.

Som jeg har sagt tidligere, så handler det om at se alt det positive og mulighederne. Det er ikke pinligt at samle affald, det er faktisk ret sejt.

Er det realistisk at få de andre skoler med på ideen?
Ja, selvfølgelig er det det. Hvilken skole vil ikke gerne have elever, der tager ansvar, der lærer at rydde op efter sig og sætter en ære i det?

I forhold til at aflevere stafetten videre har jeg gjort mig nogle tanker. Jeg har dokumenteret hele processen fra start af. Den køreplan jeg har lavet for Bistrupskolen skal være tilgængelig for alle på Meebook. Jeg regner med, at den ligger klar i løbet af et par måneder.

Mit store håb er selvfølgelig, at det resulterer i, at hele Rudersdal bliver grønnere og renere.

Hvilke tips vil du dele med dine kolleger på andre skoler?
De skal ikke tænke, at det er uoverskueligt, for det kan sagtens lade sig gøre. Hvis lærere, pædagoger og ledelse er positivt stemt, jamen så går det.

Hvordan arbejder du med bæredygtighed i hverdagen?
Jeg beskæftiger mig med rigtig mange projekter, der handler om bæredygtighed.

Der er affaldspatruljen, så samarbejder jeg med naturskolen. Sammen med min kollega Kamilla H. Borchers har jeg lige lavet en natur-skattejagt i Bistrup hegn, så havde vi en robot uge – om genanvendelse af affald, og så har vi dagligt fokus på de helt små ting om almindelig dannelse. Det handler om at slukke lyset og rydde op efter sig selv.

Jeg er nok den type, der hele tiden har rigtig mange ideer til, hvordan vi kan inspirere børnene gennem skæve projekter.

Tror du, at vi taler om bæredygtighed på skoleområdet om 10 år?
Om 10 år er bæredygtighed endnu mere i fokus. Bæredygtighed er noget, der virkelig vokser i folks bevidsthed. Genbrug bliver også større og større. Det handler om mad, møbler, teknik og tøj – og når folk begynder at tænke anderledes, så kommer verdenen helt sikkert til at se anderledes ud.

 

Vidste du:

At Christina drømmer om at lave en sanseskov i Bistrup hegn

 

Vidste du:

At naturskattejagten hedder ”Jagten på det søde liv”.

Find den på woop – og prøv om du kan svare på Christinas naturspørgsmål