Featureuge på Sjælsøskolen sætter ESCO-initiativer i et globalt perspektiv

Sjælsøskolen holdt inden efterårsferien featureuge om bæredygtighed, verdens begrænsede ressourcer og ressourcebesparelse, og skolen har selv haft stor succes med energibesparelser gennem ESCO-tiltag.



På Sjælsøskolen er uge 41 hvert år tilegnet en featureuge. I år var emnet bæredygtighed, som efter afdelingsleder og ESCO-entusiast Kristine Pico Ørsteds mening spiller fint sammen med temaerne fra ESCO og sætter dem i en bredere kontekst.

”Når vi arbejder med ESCO, arbejder vi konkret med at spare på vand, el og varme. Fx har vi haft stor succes med at spare på varmen gennem et nyt varmestyringsprogram. Vi er også ved at opnå gode besparelser på vandforbruget gennem at følge vandforbruget time for time døgnet rundt.”

Hun fortsætter: ”I vores featureuge ”Fra global til national bæredygtighed” sætter vi energibesparelser i et mere globalt perspektiv, så børnene forstår, at den energi vi bruger på vores skole, skal ses i forhold til hele klodens begrænsede ressourcer.”

I løbet af featureugen har børnene også arbejdet med skrald, hvor de har prøvet at genanvende noget af deres skrald. Andre har farvet deres eget tøj for at sætte fokus på, hvor meget tøjindustrien forurener. De har holdt loppemarked for at genanvende ting og lavet madværksted, hvor der var fokus på energirigtig madlavning og madvarer fra det nordiske og lokale køkken.

Vindmøller giver ren energi

Laura Mølholm Malle og Emilie Lilleøre fra 4. A arbejder med vind og vindenergi. De bygger vindmøller ud af paprør og karton og klipper vindbolde, der kan rulle, når vinden blæser på dem.



Projektet giver dem et indblik i, at vind er en kraftfuld energiform I løbet af ugen har de set film om vind og energi, og har lært at man kan bruge vinden til at skabe elektricitet med vindmøller.

”Energien kan bruges til alt det, vi bruger strøm til, fx se tv, tænde lyset, snakke i mobil, bruge opvaskemaskine og køleskab”, fortæller Laura.

De har også lært, at der er forskel på, hvor meget energiformer forurener. ”Et oliefyr forurener” siger Laura. ”Ja, og vindmøller, de laver mere ren energi” tilføjer Emilie.

De fordyber sig igen i det farvede karton, der bliver til vindmøllens vinger og puster fra forskellige vinkler, for at se, hvordan de får dem til at dreje hurtigst.

Vinden vil altid være der

I skolens Lego-rum arbejdes der med vedvarende energiformer.  Luften syder af aktivitet, og eleverne sidder fordybet over store stakke Lego. De er ved at bygge vindmøller af Lego og eksperimenterer med at lave den mest energiproducerende vindmølle.



”Fx har vi prøvet at sætte 6 rotorblade på vindmøllen i stedet for 3” fortæller Julius Kempf Jensen, 6.B og Søren Thrane Ødum,  6.D. ”Så tester vi vindmøllen med en ventilator i 30 sekunder, og ser hvor meget energi den producerer”.

I klassen er de kommet op på at producere 3-4 joule pr vindmølle. Drengene er godt bevidste om, at 4 joule er særlig meget, men de lærer af princippet, og det har givet anledning til refleksion over forskellige energikilder.

”Når de fossile brændstoffer slipper op, så har vi jo stadig vinden. Vinden vil altid være der sammen med andre vedvarende energiformer som sol, vand, bølger og jordvarme” siger Søren”, men det er et problem, når det ikke blæser, for hvordan får man så energi?” tilføjer Julius.

Selv gør de hvad de kan for at spare på energien, fx ved at slukke lyset på værelset – det har de bla. lært fra ESCO-projektet.

Fælles ansvarlighed for verdens ressourcer

Hele ugen har Sjælsøskolen arbejdet med holdninger til vores ressourceanvendelse. Ved at gøre små ting i sin hverdag, fx handle lokalt, slukke lyset efter sig, genbruge tøj og møbler etc. kan man være med til at hjælpe på et globalt plan. ”Tænk hvis alle havde fået indarbejdet den holdning og altid handlede ressourceansvarligt” afslutter Kristine Pico Ørsted.

INFO:
På skolen har 9. klasserne gennem hele ugen skrevet om featureugen. Det er der bl.a. kommet en blog ud af, hvor du kan læse om vedvarende energi , vindmøller og meget andet.